Juffrouw Dzjaani is geariveerd op Bonaire! - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Janny - WaarBenJij.nu Juffrouw Dzjaani is geariveerd op Bonaire! - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Janny - WaarBenJij.nu

Juffrouw Dzjaani is geariveerd op Bonaire!

Door: Janny Tjalma

Blijf op de hoogte en volg Janny

01 September 2016 | Bonaire, Kralendijk

Na een bijzondere, hilarische, prachtige en beetje gekke reis door Canada, Ontario zat ik dan op vliegveld Toronto.... ´Klaar´ voor de avontuur!
Hoewel ik er eerst op tegen was om ook maar iets bij te houden, kwam de bewustwording in Canada, bij het lezen van een oud dagboek van familie die geëmigreerd is, dat het toch best bijzonder is....Overtuigd elke dag een zin te schrijven ging dit na het eerste dag al mis. Maar ik ga jullie zeker via deze weg op het hoogte houden! Want ja.... emigreren is bijzonder!!

Terug naar de moment op Toronto. Na veel gedoe om mijn koffer, die opeens niet bij het ticket in zat, zat ik klaar voor de avontuur! Ik heb het eerste vlucht richting st. Maarten lekker kunnen slapen! (Wow die landingsbaan van st. Maarten is kort!!) En na nog 2 korte vluchtjes ben ik via Curacao op Bonaire aangekomen. Gelukkig kwam ook mijn koffer mee en stond Harry mij al op te wachten. Super fijn om iemand te hebben die je kent en je het eerste dagen even doorhelpt. Want wat moe(s)t er veel geregeld worden, en wat gaat dat traag hier allemaal! Sommige dingen kunnen enkel op bepaalde tijdstippen waardoor ik nog wel eens in de problemen kwam. Maar inmiddels met hulp en een kleeein beetje geduld heb ik zo goed als alles geregeld.

Mijn eerste dag op Bonaire moest ik meteen richting het school voor de sleutels en een rondleiding. Een ontzettend mooie school. Compleet nieuw met airco en alle voorzieningen die je, je maar kunt wensen. Echter, alles dat mist moet je dan zelf maar aanschaffen. Een van die leuke verassingen waar ik inmiddels een beetje aan gewend raak. In het avond kreeg ik de sleutels van mijn huis. Blij!!! Het staat op een prachtig plekje vlak bij het centrum van Kralendijk, is schoon, heb ruimte genoeg voor al mijn spullen! En ja ik heb palmbomen in de tuin! Hoe tof is dat?!

Naast vergaderen en een hele hoop dingen regelen heb ik gelukkig ook een beetje van de eiland kunnen zien. Ondanks dat het klein is, is er veel te zien! Vooral het zee is een van mijn favoriete plekken. Er ligt een strandje dicht achter mijn huis. Dus bikini aan, handdoek en snorkel mee en zwemmen maar! Zodra je je hoofd onder water steekt, zie je vissen. Zo fantastisch. Verder zijn we langs een aantal strandjes geweest en naar de andere dorp hier op de eiland, Rincon. Tsja, een rondje Bonaire is immers zo gebeurd.

Het eerste week was echt een week met veel indrukken, super veel muggenbulten en mega veel uitzoeken. De besef van hier wonen is er nog niet echt. Ook omdat het elke dag mooi weer is, de omgeving totaal anders is dan Nederland en ik nog niet mijn eigen spullen had. Vooral de slapen met muggen en warmte moest even wennen. Maar na het aanschaffen van een ventilator en een klamboe kan ik weer rustig slapen.


Na een voorbijgevlogen week was het dan het dag dat het moest gebeuren! First day of school!!! Suuuuper spannend voor de kinderen, en voor mij misschien ook wel een beetje. Gelukkig heb ik maar 28 kinderen in de klas met allemaal hele makkelijke namen.......Hilarisch hoe ik met de helft van de kinderen op de foto moest. Tsja first day of school met een nieuwe juffrouw, dat moet op Facebook!! Aangezien het alfabet hier aan aantal letters mist ten opzichte van het Nederlands, en een aantal letters toch echt anders uitgesproken wordt, ben ik vanaf nu juffrouw Dzjaani. Je zou denken dat groep 5 vrij goed Nederland spreekt, was dit best een tegenvaller. Het ouders waren overigens nog erger..... Maar met handen en voeten, heel veel plaatjes (thank god er is een digibord) kom je uiteindelijk toch een heel eind. Ondanks dat kinderen toch nog een beetje moeten wennen dat ik ze soms oppak om dingen voor te doen, zodra je een kind in het kast doet vergeet toch niemand meer wat in is?!, is het gezellig in het klas. Er wordt hard gewerkt maar ook veel gelachen. Toch is het veel en ben ik het overzicht nog een beetje kwijt. Ik ben dan ook erg benieuw hoe het over een aantal weken gaat in het klas! Gelukkig heb ik veel lieve behulpzame collega's en ben ik maandag gestart met mijn cursus papiaments!

Het fijnste was dat ik op donderdag opeens een mailtje kreeg dat het container er was! Er vanuit gaande dat het vervolgens nog zeker een week zou duren dat ik de spullen daadwerkelijk in mijn huis zou hebben, was ik blij verrast dat ik op vrijdag al mijn auto kon halen. Ik hoefde dus nog maar 1x gebruik te maken van taxiservice Harry! Nog mooier was toen ik de auto haalde, ze zeiden dat ze over een uurtje ook het dozen kwamen brengen! Een mooie manier om de weekend te beginnen. Nog geen 1,5 uur later stond ik met een auto voor huis en 20 dozen (hoewel het toch minder leek in Nederland) in mijn huis! Uitpakken maar! Inmiddels is het net alsof me mijn huis in Nederland binnenloopt en komt de besef dat ik hier woon.

In de weekend hebben we heerlijk met een aantal collega's gerelaxt bij het zwembad van Veerle en Elmar en vervolgens lekker gebarbecued. Zondag op het strand gelegen met Rozemarijn en bij Taste of Bonaire geweest. Een klein eetfeestje met allemaal eetkraampjes, erg gezellig! De weekend was om voordat ik met mijn ogen kon knipperen....

Tijdens het tweede week zijn alle cursussen zo een beetje van start gegaan. Dat betekend 2x in de week Papiamentse les, 1x opstarten van nieuwe leerkrachten, 1x computercursus met daarnaast nog alle bijzonderheden op de school zelf zoals; maandopening n de kerk, infoavond voor de ouders, oftewel druk!! Maar ook erg leuk allemaal.

Een heel verhaal waarbij ik zeker het helft ben vergeten te noemen! Het tijd vliegt hier nu eenmaal voorbij. Een volgende keer zal ik foto's plaatsen! Maar voor nu bonochi en ayo!

Weetjes van de eerste weken
- Er lopen hier kei veel wild ezels rond!
- Het is elke dag om 19:30 donker
- De mensen op Bonaire, de en het, super moeilijk vinden
- Ik heb de meest hilarische wasmachine op de wereld gekocht (foto volgt)
- Er zijn hier zo goed als geen regels voor auto's.. dus ja je mag rijden zonder gordel, met drank op kun je auto beter niet dan wel op slot zetten
- Je moet bij het snorkelen vooral je billen goed insmeren....
- Ik kan gewoon boodschappen doen bij de Jumbo en AH, betaal echter wel de hoofdprijs!

  • 01 September 2016 - 07:38

    Joke Bouwmeester :

    Hallo Janny, wat een leuk verhaal. Heel veel geluk en woon en werk plezier in je nieuwe thuisland .

  • 01 September 2016 - 09:59

    Carmen Hermsen:

    Wa een gaafe keuze om les te geven op Bonaire;) Heel veel plezier daar!!

  • 01 September 2016 - 12:16

    Hijlkje De Jager:

    Hoi Janny

    Geweldig je verhaal heel leuk om je zo te volgen en een beetje op de hoogte te blijven van jouw leven op Bonaire.Veel succes juf Dzjaany.

    Groeten van Hijlkje

  • 01 September 2016 - 12:31

    Wybrig:

    heee Janny,

    Wat leuk dat je toch gaat gaat bijhouden:D maar je hebt het wel naar je zin in ieder geval;)
    werkse alvast of is het daar nog vakantie?

  • 01 September 2016 - 16:24

    Stefanie Lodewijckw:

    Lieve Janny,

    Sorry dat we elkaar niet meer gezien hebben voor je vertrek. Ik wil je toch langs deze weg super veel succes wensen! Zo te zien heb je het goed naar je zin. Geniet van elk moment daar en maak er een prachtig avontuur van! xxx

  • 01 September 2016 - 19:22

    Rennie Sikkema:

    Lieve meid,
    Fantastisch om ook op deze manier je belevenissen te lezen
    XXX

  • 01 September 2016 - 19:32

    Gerjan:

    Hee Janny, erg leuk dat je gaat lesgeven daar en nu snap ik waarom je het school schrijft. Dacht ook al dat je dat in België had geleerd

  • 01 September 2016 - 19:55

    Gerjan:

    Vervolg:

  • 01 September 2016 - 20:14

    Gerjan:

    Sorry gaat mis bij het plaatsen van een emoticon :-) ( dan maar zo.
    Veel plezier daar, lesgeefze en we houden contact

  • 01 September 2016 - 20:46

    Marjolein:

    Whaha, mooie belevenis die emigratie van je! Nu lijkt het nog een beetje vakantie, houden zo! Geniet er van en hou ons op de hoogte via je digidagboekie, liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bonaire, Kralendijk

Janny

Actief sinds 28 Aug. 2016
Verslag gelezen: 752
Totaal aantal bezoekers 13218

Voorgaande reizen:

14 Juli 2016 - 14 Juli 2018

Bonaire

Landen bezocht: